Menu:

Hva slags webside skal du lage?


Det finnes mange forskjellige typer websider. Noen er rene informasjonssider, dvs at de forteller om emner og temaer. Andre sider er markedsføringssider, som skal markedsføre spesielle varer eller tjenester, men ikke driver med direkte salg.

Sider som selger varer online, kalles gjerne nettbutikker. I sin enkleste form kan en nettbutikk bare presentere varer, ta inn bestillinger pr e-post og så sende varerne ut i postoppkrav. I dag er det også vanlig at man tar betalt for varene direkte på web, som regel ved at kundens kredittkort belastes for kjøpesummen.

Det finnes også websider der hensikten er at mennesker skal møtes og komme i kontakt. Slike sider kan vi kanskje kalle møteplasser på norsk, internasjonalt kalles de ofte "communities" (= fellesskap). Det finnes noen berømte store communities på web, for eksempel Facebook og Myspace, der både kjendiser og andre kan lage egne profiler og finne nye venner.

Sist, men ikke minst, har det de siste årene vokst fram en rekke dagbøker på nett, også kalt blogger. Ordet "blogg" er en forkortelse for "web-logg". I en blogg skriver man jevnlig om ting som opptar en, enten det er et fag, en hobby eller ens privatliv. Skal man lage en blogg, bruker man typisk egen programvare, som finnes gratis på nett (for eksempel www.blogger.com).

De aller fleste websider faller inn i en av disse kategoriene: Informasjonssider, markedsføringssider, nettbutikker, møteplasser og blogger. Her ser du noen eksempler på de fem kategoriene:

Type sider Eksempler
Informasjonssider Et idrettslag sin hjemmeside
En hobbyside om strikking og hekling
En webside om slektsforskning
Markedsføringssider En rørlegger som forteller om sine tilbud
En privatlærer i italiensk som markedsfører sine språkkurs
Et lokallag som markedsfører gårdsturisme i bygda
Nettbutikker En gårdbruker som selger hjemmelaget saft og syltetøy
Et band som selger egenproduserte CD'er
En importør som selger kinesiske møbler på det norske markedet
Møteplasser En støtteside for kvinner med spiseforstyrrelser
Et diskusjonsforum for AmCar-entusiaster
En chatteside for ungdom i Hamar-området
Blogger En hundeelsker som forteller løpende om valpene sine
En ansatt i en IT-bedrift som jevnlig legger ut data-tips
En dyreverner som skriver flammende innlegg mot oppdrettshøns


Hva slags webside du velger å lage, avhenger ofte av hva slags mål du har med å lage websiden.

Type sider Mål
Informasjonssider Å informere om et emne
Markedsføringssider Å drive markedsføring for noe
Nettbutikker Å selge noe
Møteplasser Å formidle kontakt
Blogger Å si sin mening

Hva slags type side du velger å lage, gir seg gjerne selv ut fra hvilket mål du har med å lage en webside. Ønsker du å selge produkter, er det naturlig å lage en nettbutikk. Ønsker du å si din mening, er det naturlig å starte en blogg, og så videre.

Hvilken type side du velger å lage, legger føringer for hvordan du bør legge den opp. Det første du bør gjøre, er derfor å definere hva slags side du skal lage.

Oppgave:

Definer hva slags side du skal lage: En informasjonsside, en markedsføringsside, en nettbutikk, en møteplass eller en blogg

Når du har gjort denne oppgaven, kan du finne ut under hvilke verktøy du trenger for å lage sidene: (Alle verktøyene blir forklart underveis.)

Type sider Hva trenger du?
Informasjonssider HTML-editor
Domene/hosting
FTP-klient
Markedsføringssider HTML-editor
Domene/hosting
FTP-klient
E-post programvare
Nettbutikker HTML-editor
Domene/hosting
FTP-klient
E-post programvare
Nettbutikk
Betalingsløsning
Møteplasser HTML-editor
Domene/hosting
FTP-klient
Diskusjonsforum
Blogger Blogging-program

Du finner en samlet oversikt over alle verktøyene og linker til å laste ned disse i kapittelet Verktøy. Du vil også få forklart nedlasting og bruk av verktøy der det er relevant i oversikten.



Gå videre: Bestill domene og webhotell
Eller: Gå tilbake til oversikten